BIULETYN
INFORMACJI PUBLICZNEJ
DEKLARACJA
DOSTĘPNOŚCI
elektroniczna skrzynka podawcza
/MOPSRSL/skrytka
Poznaj nas
na FACEBOOK-u
Od lipca 2021 roku w Rudzie Śląskiej działa Gminny Punkt konsultacyjno-informacyjny, który mieści się w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Utworzony Punkt ma na celu zapewnienie mieszkańcom wsparcia przy ubieganiu się o dofinansowanie w ramach Programu „Czyste powietrze” oraz udzielenia pomocy przy rozliczeniu zakończonej inwestycji poprzez pomoc przy wypełnieniu wniosku o płatność.
„CZYSTE POWIETRZE” to kompleksowy program, którego celem jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej jednorodzinnych budynków mieszkalnych.
Program skierowany jest do osób fizycznych, które są właścicielami/współwłaścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w takim budynku lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą (maksymalnie wyodrębnione 2 lokale mieszkalne w budynku).
W ramach programu wyróżniamy 3 poziomy dofinansowania:
1) podstawowy w ramach którego dochód roczny wnioskodawcy nie może przekroczyć 100 000 zł (brany jest pod uwagę tylko dochód beneficjenta, a w przypadku małżonków którzy dokonali wspólnego rozliczenia wykazuje się wspólnie osiągnięty dochód podzielony na pół), natomiast kwota maksymalna dotacji może wynosić do 30 000 zł,
2) podwyższony w ramach którego średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego wieloosobowego nie może przekroczyć 1 564 zł/osobę, a w przypadku gospodarstwa jednoosobowego 2 189 zł/osobę, natomiast kwota maksymalnej dotacji może wynosić do 37 000 zł, a w przypadku prefinansowania do 47 000 zł.
3) najwyższy w ramach którego średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego wieloosobowego nie może przekroczyć 900 zł/osobę, a w przypadku gospodarstwa jednoosobowego 1 260 zł/osobę, lub gdy beneficjent ma ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego (zasiłek musi przysługiwać w każdym z kolejnych 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia oraz co najmniej do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie). Przy tym poziomie dofinansowania kwota maksymalnej dotacji może wynosić do 69 000 zł, a w przypadku prefinansowania do 79 000 zł.
W celu ubiegania się o podwyższony i najwyższy poziom dofinansowania należy wystąpić do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania beneficjenta o wydanie stosownego zaświadczenia.
Osoby zainteresowane Programem „Czyste powietrze” zapraszamy do Gminnego Punktu mieszczącego się w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rudzie Śląskiej przy ul. Markowej 20, pokój nr 4, który czynny jest w poniedziałki i czwartki od 12:00 do 17:00 oraz wtorki i środy od 8:00 do 12:00. Wszelkie informacje o programie można również uzyskać pod nr telefonu 32 344-03-23 wew. 372.
Prefinansowanie
Od dnia 15 lipca 2022 r. uległ zmianie program priorytetowy „Czyste Powietrze”. Zmiana umożliwi Beneficjentom uprawnionym do podwyższonego lub najwyższego poziomu dofinansowania otrzymanie prefinansowania przedsięwzięcia (wypłaty części kwoty dotacji w formie zaliczki).
Prefinansowanie będzie mogło być wypłacone na podstawie umowy dotacji z prefinansowaniem, zawartej z Beneficjentem uprawnionym do podwyższonego lub najwyższego poziomu dofinansowania, zgodnie z obowiązującym po zmianie:
Warunki dotacji z prefinansowaniem
Możliwość finansowania przedsięwzięć rozpoczętych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie.
Dla kogo prefinansowanie?
Prefinansowanie będą mogli otrzymać wnioskodawcy uprawnieni do otrzymania podwyższonego i najwyższego poziomu dofinansowania w ramach Części 2) i Części 3) Programu.
Gdzie składać wnioski?
Wnioski o dofinasowanie w formie dotacji z prefinansowaniem w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” należy składać do WFOŚiGW obejmującego swoim działaniem teren województwa, w którym zlokalizowany jest budynek/lokal mieszkalny, którego dotyczy przedsięwzięcie.
Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji z prefinansowaniem można składać wyłącznie poprzez system Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) pod adresem https://gwd.nfosigw.gov.pl
Wersje papierowe wniosków o dofinasowanie można dostarczać:
Szczegółowe informacje o składaniu i rozpatrywaniu wniosków o dofinansowanie zawarte są w Regulaminie naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w formie dotacji
w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”.
Wnioski o dofinansowanie złożone przed wejściem w życie opisanej powyżej zmiany Programu rozpatrywane będą na podstawie Programu i pozostałych dokumentów programowych oraz wzorów w brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia wniosku.
Nie jest możliwa korekta wniosku o dofinansowanie (w rozumieniu § 2 ust. 20 Regulaminu naboru wniosków) złożonego w ramach Części 2) albo Części 3) Programu przed dniem 15.07.2022 r. zmieniająca warunki dofinansowania na dotację z prefinansowaniem. Jeżeli Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie przed dniem 15.07.2022 r., ale nie zawarł umowy o dofinansowanie, może wycofać wniosek i złożyć go ponownie na nowych warunkach Programu, z zastrzeżeniem spełnienia wymogów dotyczących terminu rozpoczęcia i zakończenia przedsięwzięcia wskazanych w Programie.
Ponadto w przypadku prefinansowania przedsięwzięć wzrosły maksymalne kwoty dotacji dla przedsięwzięć realizowanych przez beneficjentów Części 2) Programu do 47 000 zł i Części 3) Programu do 79 000 zł.
W konsekwencji wprowadzonych zmian Programu, część dokumentów programowych uległa zmianie, w tym:
Program Czyste Powietrze - plik PDF, rozmiar 0.95 MBRegulamin naboru wniosków PPCP - plik PDF, rozmiar 0.33 MB Załącznik nr 1 do programu- łączenie dotacji z termomodernizacyjną ulgą podatkową - plik PDF, rozmiar 0.56 MBZałącznik nr 2 do programu -koszty kwalifikowane na podstawowy poziom dofinansowania - plik PDF, rozmiar 0.53 MBZałącznik nr 2a do programu - koszty kwalifikowane na podwyższony poziom dofinansowania - plik PDF, rozmiar 0.56 MBZałącznik nr 2b do programu -koszty kwalifikowane na najwyższy poziom dofinansowania - plik PDF, rozmiar 0.53 MB
Kwestionariusz zawierający informacje niezbędne do sporządzenie wniosku o dofinansowanie w formie dotacji, w ramach programu priorytetowego „Czyste powietrze” - plik PDF, rozmiar 0.12 MBOświadczenie Wnioskodawcy o wyrażeniu zgody na elektroniczną przesyłkę - plik PDF, rozmiar 0.1 MB Oświadczenie współmałżonka 5.5.0 - plik PDF, rozmiar 0.42 MBOświadczenie współwłaściciela 5.5.0 - plik PDF, rozmiar 0.42 MB Pełnomocnictwo do PPCP z prefinansowaniem - plik PDF, rozmiar 0.13 MBWzór umowy z wykonawcą o PREFINANSOWANIE - plik PDF, rozmiar 0.24 MB
Dokumentacja do Programu Czyste Powietrze oraz instrukcja wypełniania wniosku dostępna jest również pod adresem: https://portal.wfosigw.katowice.pl/
Zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego osoby fizycznej
na potrzeby Programu „Czyste Powietrze”
ZASADY WYDAWANIA ZAŚWIADCZEŃ:
Kto może złożyć żądanie o wydanie zaświadczenia o dochodach:
Osoba fizyczna, która zamierza złożyć wniosek o przyznanie dofinansowania do Narodowego lub Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, do którego wymagane jest zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego osoby fizycznej.
Jak obliczany jest dochód:
1. Dochodem jest dochód w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych.
2. Gospodarstwo domowe tworzą:
3. Wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu ustalana jest na podstawie dochodów osiągniętych w:
W związku w powyższym, w przypadku żądania wydania zaświadczenia złożonego od 1 sierpnia 2022 r. do dnia 31 lipca 2023 r., wysokość dochodu ustalana jest na podstawie dochodów osiągniętych w 2021 r.
4. W zaświadczeniu podaje się wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego osoby fizycznej oraz wskazuje się, czy dochód ten dotyczy członka gospodarstwa domowego jednoosobowego czy gospodarstwa domowego wieloosobowego.
5. Wymagane dokumenty:
JAK WNIOSKOWAĆ:
Złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia Wniosek o wydanie zaświadczenia - plik PDF, rozmiar 0.32 MB
PODSTAWA PRAWNA: